Pieter-South-Africa.reismee.nl

Rondje Seal Island

De wekker ging al vroeg Neeltje moest nog enkele dvd-tjes branden voordat ze na de laatste dag stage gaat, op de dvd-tjes heeft ze foto's gezet die ze de afgelopen maanden heeft gemaakt samen met haar stage klas. Du elke leerling krijgt een dvd met foto en persoonlijke tekst er op. Had ik maar zo'n Juf Neeltje gehad, terwijl Neeltje aan het douchen was stopte ik de eerste dvd er in, en kroop daarna lekker weer onder de warme dekens. Want voor mij was het te vroeg, ik had een boot tripje na Seal Island maar dat was pas om half 11 en het is nu 6 uur. Lekker in me warme bedje kon ik toch geen oog dicht meer krijgen, na Neeltje uitgewaaid te hebben kroop ik achter de laptop en tot me verbazing er was internet. Toen besloot ik daar gebruik van te maken en bestelde een huurauto voor onze vakantie, nu alleen op bevestigen drukken. Neeeeeeeeeeeeeeee internet eruit zoals wel vaker gebeurde, had nog ma 10 seconden nodig Grrrrrrrrrrr. Even later deed het internet er weer, weer op bevestigen drukken en je raadt het nooit weer vloog de verbinding weg, na wat woorden gezegd te hebben wat ik hier niet op internet kan zeggen besloot ik eerst te douchen, na een lekkere warme douch ging ik wat thee zetten en ik zag dat ik weer internet had. Snel weer al me gegevens invoeren voor dat ik op bevestigen wou drukken zag ik weer dat het internet weer niet deed, dus begon ik me aan te kleden en me tas in te pakken. Want vandaag staat Seal Island op de planning, na de teleurstelling van gisteren hadden ze goede hoop dat het vandaag met het weer wel goed zat behalve het kon alleen gaan regenen. Toen ik alles klaar had zag ik dat het internet het deed en drukte op bevestigen, wachten, nog even wachten en toen jaja de wonderen zijn de wereld niet uit het was afgerond jeahhhhhhhhhh;-). Nu moest ik alleen Dave bellen, dat is de man van de boot trip, en die bevestigde dat het vandaag helemaal goed gaat komen. Ik raapte al me spullen bij elkaar en ging op pad na de metro station richting Simonstad, het is wel een lange reis minimaal een uur. Want in Zuid Afrika zijn ze erger dan de NS, en onder het rijden kwam ik er ook achter. Bijna over het hele traject waren ze bezig met werkzaamheden dus de trein reedt super langzaam, terwijl het leek dat de tijd sneller ging pffffff. Het uurtje werd uit eindelijk anderhalf uur, dus belde gauw Dave op en zei dat ik al in Simonstad was en dat ik er aan kwam, want het was nu kwart over 10 en de boot vertrekt om half 11. Ik deed me rugzak om en zette die zo vast dat ik kon hardlopen zonder dat me rugtas heen en weer ging. Het tempo zat er goed in en ik kwam al gauw aan in de haven, zozo zei Dave You have been running, yes yes zei ik puffend. Gelukkig was ik nog redelijk op tijd. Ik moest 250 rand betalen voor de trip, half uur varen half uur om Seal Island varen en een half uur terug. We waren met 10 man en we moesten in een speedbootactige bootje, het kussen waar je op moest zitten waren lekker dik en ik kwam erachter waarom dat zo was. De stuurman legde uit wat we gingen doen, en als die te hard ging moesten we een hand opsteken zodat die zacht ging varen. Lets go zei die, en we gingen uit de haven, lekker rustig tempo, maar bij open zee aangekomen ging het harder. Ik zag aan het begin dat er 2 motoren van 250 pk achter zaten, en kan je zeggen dat vaart super lekker en snel, maar bij een golf klapper je hard op het water, en toen was ik blij dat ik op een hele dikke kussen zat hahaha. Het was een hele leuk ervaring zo varen over zee, en dit ging een half uur duren. Ik kan je aanraden om een trui en een windjack mee te nemen want op open water en met de snelheid van de boot kan het behoorlijk fris worden, onderweg zag ik jan van gent vogels vliegen, en op eens storten ze in 1 streep in het water m een vis te vangen. Ook zag ik een Afrikaanse pinguïn die aan het jagen was, dus het was een leuk tripje tot nu toe. Opeens gingen de motoren uit en de stuurman begon te praten we moesten om ons heen kijken want hij had een walvis gezien die net lucht ging happen, we hebben 5 minuten rond gedopperd, maar helaas we zagen niets meer. Dus veranderde hij de koers weer richting Seal Island, we konden al iets zien maar het duurt nog wel even voordat je er bent. En na een half uurtje waren we er ook, er lagen meerdere boten voor Seal Island onder ander boten voor cage divingen, kooi duiken met witte haaien. De stuurman zei dat in de wintermaanden ongeveer 40 tot 65 witte haaien rond het eiland zwemmen, dit betekend dat het de dodelijkste plaats op de wereld is om een stukje te gaan zwemmen. En wat deden de zeehonden, zwemmen, een eiland met 70.000 zeehonden erop. Er worden jaarlijks 20.000 zeehonden pups geboren, het was een hele aanzicht om te zien, een eiland vol zeehonden, maar in het water voor het eiland waren ze ook aan het zwemmen. Want daar was het water te ondiep voor de haaien, maar ongeveer 3x per dag gaat een hele groot groep van zeehonden jagen op vis. En daar zitten de haaien nu net de hele tijd op te wachten en een lekker stukje zeehond op te eten. De haaien zwommen er zeker rond, heb helaas niet kunnen zien, maar dat wil ik deze vakantie wel verandering in brengen. Want ga niet weg uit Zuid Afrika zonder een haai te zien. Opeens begon me neus raar te doen, een hele smerige penetrante geur kwam op ons af, de stuurman zei : reuken jullie dit, nou dit is hoe het ruikt als 70.000 zeehonden en duizenden vogels hun behoeftes doen. En wij zaten nu precies in de windrichting daarvan, al gauw werd de geur minder en we waren bijna rond de eiland. En dat betekende dat we weer vol gas richting Simonstad gingen. Onderweg terug zie je hier en daar weer zeevogel, en heel soms een pinguïn. Als ik in de maand Juli hetzelfde had gedaan, was de kans heel groot geweest dat we wel haaien hadden gezien en ook walvissen. Dan is het eigenlijk niet mogelijk om ze niet te zien, het is zo dat je op sommige plaatsen ze zelf van de kust kan zien. Helaas zit dat er voor ons niet in, Neeltje en ik gaan de kust langs afreizen, de kans is niet groot maar wel aanwezig om walvissen te zien dus we houden onze vingers al vast gekruist. We waren we terug in de haven van Simonstad en ik kan je zeggen dat het heel leuk is om te doen en zeker de 250 rand waard is. Ik was wel behoorlijk koud en voordat ik de trein in ging nam ik eerst nog een lekker bakje leut haha.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!