Pieter-South-Africa.reismee.nl

Even een rustig dagje

Even een rustig dagje, had na het dage Lionshead en Singal Hill wel toe aan een rustig dagje. Dus was van plan om rustig aan me dag te beginnen, eerst heb ik Neeltje uitgezwaaid om kwart over 7 en toen heb ik rustig wat gegeten. Na me rugtas ingepakt te hebben ben ik na het plaatselijke koffie shop gegaan waar ik elke dag wel e vinden was hahahaha. Ze vroegen nu ook aan mij of ik een stempelkaart wilden hebben maar had ze uitgelegd dat ik maar een weekje hier verbleef. Na een lekkere bakkie ben ik na de Pick and Pay gegaan, dit is een supermarkt waar alles te verkrijgen is. Beetje de C1000 in Nederland. De arme Zuid Afrikaan kunnen hier geen boodschappen doen simpelweg dat het hier verschrikkelijk duur voor hun is, Shop right en Mr Price is het alternatief voor deze mensen. Hier is alles wat goedkoop, een soort van aldi moet je aandenken. Voor de derde keer ging ik na Kaapstad centrum, en je weet dat er aantal dingen gebeuren, dat is dat je in de metro gevraagd wordt om geld te geven, dat je op de metro station gevraagd wordt om geld te geven en dat je in Kaapstad ook gevraagd wordt om geld te geven. Het is soms heel moeilijk om nee te zeggen, maar wat ik hoorde is dat je beter spullen, eten en drinken kan kopen in raampjes langs de weg dan zo mensen te helpen. Of op de vele markten rond kijken of ze daar wat leuks hebben en dat te kopen. Zo steun je mensen die van de township komen en die om een goede manier hun familie daar mee kunnen onderhouden. Dus mocht je hier komen fruit en drinken in Kaapstad kopen bij de raampjes, het is goedkoper dan in de winkel bij de meeste gevallen en je helpt hiermee de mensen op een goede manier en dat ben ik ook gaan doen. Ik kwam het metro station uitlopen en het eerste wat op de planning stond was Castle of good hope, dit was the first line of defense in 1679 was het klaar het werd door de Nederlanders gebouwen om de Kaap te verdedigen tegen andere Europese grootmachten in die tijd Spanje, Groot Brittannië, Frankerijk, Portugal en nog een aantal landen waren heel geïnteresseerd in dit stuk land van wege de strategische positie. Dit ten nadelen van de lokale bevolking de Khoistam, deze werden onderdrukt en gebruikt als goedkope werkkrachten. Ook is er veel te zien hoe de Engelsen de Nederlanders versloegen en de Boerenoorlog dit is ook een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Zuid Afrika maar ik had er tot nu toe niet veel van gehoord. Oja als je voor 10 uur komt schieten ze nog een kanon af, nou ja een kanonnetje zal je bedoelen haha. Een man in uniform kwam er aan lopen, met in zijn hand een kanonnetje, deze zetten die op de grond en nog een aantal dingen gebeurde er nog om heen en die liet die het knallen. Nou ik was heel benieuwd hoe de echte grootte zou klinken want uit dit kanonnetje kwam al best een lawaai en rook uit. Nou de kasteel te bezichtig te hebben ben ik richting the Six District Museum gelopen, dit gaat over het ontruimen van een wijk in Kaapstad wat in de jaren 60 begonnen is en begin jaren 80 klaar was. De mensen kregen te horen dat ze weg moesten omdat dit grond voor de blanke mensen bestemd was, dus ze werden letterlijk hun huis uit geschopt. En als je niet wilde dan liep de politie wel een handje mee, waar moesten die mensen heen? Nou de regering bouwde nieuwe huizen, nou ja het had een dak en daar was alles mee gezegd. Maar voor die huizen moesten ze flink betalen, terwijl ze hun huis zijn uitgeschopt en daar hebben ze helemaal nix voor gekregen. Dus werden ze dubbel gepakt door de regering. Het museum is opgezet door de bewoners zelf om de wereld te laten zien wat hier gebeurd is, in deze wijk woonde eigenlijk van alle nationaliteiten wat. Het was een gemengde wijk, van kleur tot geloof maar ze waren samen 1 familie. De oprichter zat er zelf ook en vertelde verhalen wat er allemaal gebeurd is, heel interessant om na te luisteren. In totaal ging het om 5000 mensen waarvan hun huizen afgepakt werden en met de grond gelijk werd gemaakt. Het is een kleine museum maar heel indrukwekkend om de verhalen via foto's te zien. Maar nu had ik wel wat trek gekregen en ging ik na een tentje waar ze lekkere broodjes en natuurlijk koffie verkochten. Vanuit hier liep ik na Company garden om daar lekker op het gras een uiltje te knappen, want kun de flinke wandeling van gisteren nog in me benen voelen. Op bestemming aangekomen zocht ik een lekker rustig plekje op waar ik lang uit in het gras kon liggen. Als je wilt weten hoe het daar eruit ziet moet je op internet opzoeken, het is hier super mooi en weer iets in Kaapstad wat door een Nederlander gemaakt is. Oorspronkelijk was het een moestuin voor de VOC maar later hebben ze een botanische tuin van gemaakt. Liggend hier met een uitzicht om Table mountain, Loinshead en Singal Hill is het fantastisch om hier te zijn, en als jezelf hier komt neem er de tijd voor om hier rustig te zitten en vergeet niet de nootjes voor de brutale eekhoorns haha. Na een tijdje werd ik gestoord door schoolkinderen die pauze hadden, dus besloot ik verder te gaan na een ander museum. Die gebouw was ook gemaakt door de Nederlanders, alleen hier wordt je niet trots van. Het was namelijk de Slave Lodge hier konden 1000 slaven gehouden worden en gemiddeld stierven er 20% daarvan dus de omstandigheden hier waren erbarmelijk. Deze museum gaat niet alleen over slaven van Zuid Afrika, maar ook over de hele wereld, van vroeger en nu. Ik heb hier een hele tijd rond gelopen van allerlei dingen bekeken hoe ze slaven vastbonden, vervoerden en andere onmenselijkheden. Je zou zeggen dat de mensen hier vol haat zitten te kijken na blanken en andere rijke mensen maar dat is niet zo, je hoort van verhalen van overvallen en andere dingen. Maar dat is echt een heel piep klein deel van de bevolking, de meeste mensen zijn hard werkende mensen of werk zoekende. Ik wil niet zeggen dat Zuid Afrika 100% veilig is, als je een aantal regels volgt dan is er niets aan de hand. Wij gaan s' avond over straat op druk bezochte plekken, moeten we via een rustige stille plek na huis nemen we een taxi. In Kaapstad zijn een aantal wijken waar je beter echt niet wil komen Atlone, Woodstock, Wijnberg zijn bij ons bekend. Voordat je ergens heen gaat ga je plannen hoe je er komt en of het veilig is met de openbaar vervoer. Een paar simpele dingen wat je gewoon moet doen, maar overdag is er weinig om voor te vrezen, behalve voor het verkeer wat rijden kunnen ze hier echt niet. Ik was nog bij de Slave Lodge en is one of the thing to go to, indrukwekkend wat dit land heeft meegemaakt en waar het na toe wilt. Ik keek hoe laat het was en het was tijd om na huis te gaan want anders zou Neeltje voor een dichte deur staan, en die kans was groot want ik was aan de late kant. Snel na de metro ik keek na de tijden en kwam erachter dat ik 20 minuten moest wachten en te laat was, ik belde Neeltje om te zeggen dat ik te laat was maar ze zei dat ik me niet druk moest maken want de ketting van haar fiets was er af dus moest ze lopen. Ik pakte de metro en ik stapte weer bij Newsland er uit en liep na Glenhaven waar we verblijven, en toen ik er bijna was kwam ik Neeltje tegen met de fiets in de hand, gauw ging ik na haar toe en gaf een dikke kus en als een stoere fietsenmaker maakte ik gauw haar fiets en kreeg daarvoor weer een dikke kus terug. Samen liepen we terug na ons huisje

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!