Pieter-South-Africa.reismee.nl

Franschhoek en Stellenbosch

Vandaag werden we wakker in Franschhoek de place to be als je van wijn houdt, ik denk dat me ooms en tantes het hier fantastisch zouden vinden omdat we nu omringd zijn door wijnboerderijen. Het is niet mogelijk om hier geen boerderij tegen te komen dus we moesten wel eentje gaan bezoeken, we kozen eentje dat maar op 400 m van ons verblijf adres was, dus na ons lekkere ontbijtje gingen we die kant op. We hadden gekozen voor de wijnboerderij van Mont Rochelle, voor ons ontbijtje hadden we al gebeld voor een afspraak. Bij de poort aangekomen kun je al het mooie landschap zien, echt adembenemend landschap tegen de bergen aan en met dit stralende weer komt het nog mooier uit. Toen we na boven reden zie je links en rechts allemaal druif plantages, eenmaal boven aan kom je uit bij een aantal oude gebouwen waar onder een restaurant waar we ons moesten melden. We hadden een keldertoer en een wijnproeverij geregeld, een vriendelijke man kwam na ons toe en we moesten even wachten voor de toer. Klokslag 11 uur begonnen we onze toer, de man legde uit dat dit een hele kleine wijnboerderij is in verhouding met andere boerderijen in de omgeving. Maar wat hier heel speciaal was, was dat dit de eerst wijnboerderij is in Zuid Afrika wat gekocht is door een zwarte man. Zwarte klinkt hier misschien raar, maar van vroeger uit is dat zo geleerd hier. Want er zijn 3 type kleuren wat ze gebruiken blank, zwart en gekleurd. Dus als ik in Zuid Afrika zou wonen ben ik een gekleurd en Neeltje een blanke, en onder zwart verstaan ze de donkere afrikaan. Vroeger met de Apartheid regering werd op je paspoort vermeldt wat je kleur was, ook was er voor mensen uit Azië een aparte vermelding. In de Apartheid tijd was het zo hoe donkere je was hoe lager je was, het laagste was een donkere Afrikaanse vrouw, want er werd daar ook onderscheidt ingemaakt. Maar nu is het heel normaal om te zeggen dat mensen hier blank, zwart of gekleurd zijn. Maar we waren bij de wijnboerderij gebleven en de man was trots op te vertellen dat dit de eerst donkere wijnboerderij was, hij liet ons de kelders zien en de waar de wijn wordt gemaakt. Dus Neeltje en ik zijn nu een beetje wijn kennis rijker en het is heel leuk om zoiets te zien, maar nu was het zover om wijn te proeven. Alleen 1 probleem Neeltje en ik zijn geen wijn drinkers maar bier drinkers en houden niet van rode wijn, witte wijn vinden we wel lekker als die niet te droog is. We mochten voor 20 rand 4 wijnen proeven en we hadden voor 1 rode 1 roze en 2 witte wijnen gekozen, het was heel leuk om te doen we moesten aan een tafeltje zitten en kregen 4 glazen de man met een vaas om de wijn in uit te spugen. Het was jammer dat ze hier geen zoete wijnen maakte, toch was het heel leuk om te doen. Neeltje en ik besloten om 2 flessen wijn mee te nemen om de volgende keer aan me ooms en tantes te laten proeven, dus weten ze nu dat ze wat te goed hebben haha. Nog even nagenieten van het mooie landschap gingen we verder na een andere wijn boerderij waar ze ook zoete wijnen maken, eigenlijk zijn ze heel beroemd in Zuid Afrika want ze maken bubbel wijnen dus wijn met prik. Ook maken ze hier champagne alleen mogen ze het zo niet noemen omdat de Fransen dat alleen mogen doen. Maar de volgende stop was Stellenbosch ook wereld beroemd om zijn wijnboerderijen, maar nu ook om de Universiteit wat hier is. Want het is een echte studenten stad geworden, maar wij kwamen om na JC Le Roux te gaan. Want we gaan hier bubbel wijn en campagne proeven met noga en marshmallow proeven. Bij JC Le Roux aangekomen zie je al dat dit een grootte wijnboerderij is, alles was tot de laatste puntjes verzorgd. Neeltje vergeleek het met de nieuwe film van Sjaakie en de chocoladefabriek, echt alles was over de top en zag er prachtig uit. We kregen uitleg over de producten wat ze maken en het verhaal erachter, we konden voor 60 rand gaan proeven en mochten 3 champagnes en 2 bubbelwijnen proeven met ieder een bijbehorende noga of marshmallow. Eerst moesten we proeven daarna noga of marshmallow eten en weer dezelfde proeven en het smaakte dan nog veel lekkerder. Heel leuk om te doen, jammer dat ik moest rijden dus nam maar kleine slokjes, maar een echte aanrader voor champagne liefhebbers. Want hier moet je echt heen gaan het is echt super leuk om te doen, na afloop hebben we hier ook 2 flessen meegenomen lekker voor ons zelf mmmmmmmmm. Na al dit lekker was onze eind bestemming Kaapstad jaja het eind was al in zicht maar nog niet voorbij, morgen gaan we na Cape point en kaap de goede hoop en later op de avond gaan we na een rugby wedstrijd dus dat wordt nog een hele mooie en drukke dag.

Marja van Beek

HOi, wat leuk om mee te lezen! wij gaan over twee maanden naar ZA.

Pieter

Zuid Afrika is echt een heel mooi land, en wij gaan zeker weer terug om nog meer mooie dingen te zien.
Dus over 2 maanden is het genieten geblazen.

hoi pieter en neeltje,
nog bedankt voor jullie kaartje. ja hoor, we wordensteeds enthousiaster over Zuid Afrika door jullie reisverslag!!!
Groetjes, cisca en remco

cisca

ps. een beetje late reactie, wij waren namelijk ook met vakantie

Pieter

Hoi cisca en remco,

Haha jullie waren ook op vakantie, waar zijn jullie dan heen geweest?
Zuid Afrika is echt een leuke aanrader, we gaan er zeker weer terug om nog meer van het land te ontdekken.
Oja we hebben wijn meegenomen voor de volgende keer als de familie weer bijelkaar komt.

Groetje pieter en neeltje

cisca

ik ben benieuwd naar de wijn. Wij zijn naar de v.s. gegaan. Vanuit Denver naar Los Angeles. Veel wandeltochten gedaan in de nationale parken (bryce, canyonlands), heel mooi.
ps. de familie moet binnenkort maar bij ons komen vieren, ons huis is nl. verkocht.
groetjes, Cisca