Pieter-South-Africa.reismee.nl

Sea view Lion Park, Jeffrey's Bay Plettenberg Bay

We wouden om 6 uur uit bed maar dat viel zwaar tegen, uiteindelijk gingen we om 7 uur uit bed en om 8 uur vertrokken we richting Sea View Lion Park. Dit is een park wat opgericht is om dieren die in gevangenschap zijn geboren op te vangen, want het is namelijk zo dat de ouders van deze dieren ze doodbijten als ze in gevangenschap zijn. Dus de dieren hier zijn bij hun ouders weggehaald omdat het anders hun leven kost. Het was maar een kleine 2 uur rijden van Addo dus het viel wel mee, als je de park binnen kom rijden zie je allemaal dieren loslopen, zoals zebra's , giraffen en heel veel bokken. Bij het park aangekomen zien we dat verschillende delen van grond is afgezet door middel van hekken wat onder stroom staan, op de hekken staan borden staan namen van de dieren en wanneer ze geboren zijn, het is geen groot park, maar ze doen hier hele goede dingen voor dieren waar ze anders geen oplossing voor weten. Het is leuk om er door heen te lopen, vooral als je bij de jongere welpen en pups aankomt. Je hart smelt meteen en je wilt ze vasthouden, omdat deze dieren in gevangenschap zijn geboren kunnen ze nooit meer in het wild vrijgelaten worden. De dieren die hier komen krijgen een plaatsje, toen wij er waren zagen we dat ze bezig zijn om een gedeelte vrij te maken voor de hyena pups. Nu zijn ze nog 3 maanden oud maar straks als ze wat groter zijn verhuizen ze na een grotere verblijf, net als alle andere dieren die hier jong aankomen. Normaal zouden we het nooit doen, maar nu hebben we er voor betaald om bij deze jonge dieren te komen. Want ze zijn al helemaal aan mensen gewent en blijven voor de rest van hun leven afhankelijk van mensen om ze te voeren en onderhouden. Wij besloten om bij de hyena pups en de leeuwen te gaan, en dit was heel leuk ook al betaal je wat meer maar het geld gaat ook weer na de dieren toe. De hyena pups waren echt zo leuk, net jonge honden zo speels, alleen hebben ze al op 3 maanden een gebit waar je u tegen zegt niet normaal wat een tanden, dus je kan niet met ze spelen of weet ik wat want ze zijn gewoon heel sterk en bijten heel hard. We hebben ze alleen even geaaid en bij ze gezeten en dan zie je echt dat ze aan mensen gewend zijn. De leeuwen welpen waren als volgende op de planning, er waren 4 welpen bij elkaar uit het zelfde nest, 3 jongens 1 meisje. Voor 8 maanden waren ze al echt groot, dikke poten en klauwen laat staan de tanden. Ze waren niet bang en tegenstelling tot hyena pups vonden ze andere dingen interessant dan onze aanwezigheid, eentje lag lekker lam en konden we rustig bij gaan zitten. Deze was lam omdat die net gegeten had dus een bolle buik, nou als ik gegeten heb vind ik het ook lekker om lekker ff te liggen haha. Deze mensen wat hier werken zijn vooral vrijwilligers, maar ze doen heel veel voor de dieren. Toen wij bij de welpen en pups waren worden de dieren tot niets verplicht en kunnen ze doen wat ze willen. We hebben geluk gehad met de hyena pups ze waren echt schattig, de welpen liepen lekker rond en liet zich niet zomaar aaien, de verzorgers zeiden ook gewoon blijven zitten als ze zin hebben komen ze wel. Om alles samen te vatten hebben ze mensen het geld nodig om deze mooie dieren te onderhouden, en je kunt bij hele jonge dieren komen op een manier wat beter is dan in andere parken wat in privé bezit is van mensen die de dieren uitbuiten. Mocht je in de buurt van Sea View zijn kom dan ook langs bij deze park, het is een hele leuk aanrader en de mensen doen goede dingen hier. Na deze park stond Jeffrey's Bay op de planning dit is het surf paradijs van Zuid Afrika en ze hebben een fabriek winkel van BillaBong een bekende surf merk en het was maar een uurtje rijden vanaf Sea View. Gelukkig geen werkzaamheden onderweg dus met een uurtje waren we ook op de plek van bestemming, het strand van Jeffrey's Bay, en een hele mooie zandstrand. De golven hier waren echt een stuk hoger dan op de vorige plaatsen die kon wel begrijpen waarom de surfers hier heen komen, eigenlijk het zelfde als Umkomaas voor de duikers is. Het weer was wederom super lekker dus besloten we langs het strand te wandelen, onderweg zagen we ook een kwal die werd op gegeten door een aantal slakken heel apart om te zien. Na een tijdje gingen we het stadje in op zoek na die winkel en die vonden we ook, heb er 2 korte broekjes gekocht voor 300 rand een echt koopje. Ik had in Scottburgh die broekjes gezien voor 600 rand per stuk, dus 2 voor 300 rand was mooi meegenomen. Ook hebben we een leuk Portugees restaurantje gezien, en besloten daar wat te eten. En ik heb het vaker gezet in me verhalen, Zuid Afrika is een land om lekker uit eten te gaan want het was weer echt lekker Mmmmmmmmmm. Na deze lekkere maaltijd gingen we verder na onze eind bestemming voor vandaag Plettenberg Bay, dit was ongeveer 2 uur rijden en het was niet vervelend om te rijden het landschap is super mooi en het veranderd waar je bij staat. Oke je moet wel uitkijken voor overstekende apen want ik ben er nu in totaal 3 tegengekomen. Na al het mooie onderweg kwamen we op bestemming aan Albano Backpackers te Plettenberg, en het is een super locatie wat mooi hier. Echt mooie kamer, gezellig woon gedeelte met terras die je moet delen, maar we zijn alleen dus mooi lekker rustig. Alweer uitzicht op de zee en achter ons de bergen, en dat alles voor 330 rand per overnachting een echte koopje.